Każde, pozornie nieciekawe zadanie, można w łatwy sposób zamienić w nieodparcie pociągająca ideę, dzięki której jego wykonanie zamieni się w przyjemne spędzanie czasu, pełne ekscytującego oczekiwania na efekty.

Bo nie znam piękniejszej nagrody za męczący wieczorny jogging niż prezentowanie smukłej sylwetki w seksownie skrojonej sukni na firmowej gali wigilijnej.

To dlatego jeden z Nawyków Skutecznego DziałaniaZaczynaj z wizją końca – jest jednocześnie wielkim motywatorem i gwarantem skuteczności działania. Zaczynaj z wizją końca to dokładna znajomość i wyobrażenie sobie rezultatu, do którego dążymy, jeszcze przed rozpoczęciem działania.

Jak najskuteczniej wypracować w siebie ten nawyk? 

Najprostsza metoda to stosowanie zasady, aby wszystko, co robić, robić dwa razy

1 raz – mentalnie – w umyśle, poprzez proaktywne podejmowanie decyzji i wyobrażanie sobie osiągniętego już rezultatu w jego najdrobniejszych szczegółach.

2 raz – fizycznie – realizując swą wizję poprzez konsekwentne działanie.

Bez jasno sprecyzowanego rezultatu możesz wprawdzie pracować bez wytchnienia, ale niekoniecznie masz ze swej pracy aż tak dużą satysfakcję, nie mówiąc o szybkich spodziewanych efektach. Bo sam proces, działanie, często zniechęca już na początku drogi.

Jeśli natomiast wiesz, co jest celem, jeśli wizję zakończonego zadania wyświetlasz sobie na dużym, atrakcyjnym obrazie, stanowi on dla ciebie świecącą latarnię morską. Nie tylko sprawia, że masz pewność podążania we właściwym kierunku, ale też czujesz satysfakcję z osiągnięcia upragnionego celu. A wtedy – możesz mi wierzyć – nie czujesz potu spływającego po plecach.

Nawyk ten można przenieść na grunt całokształtu życia, jest bowiem przydatny do odkrycia i sprecyzowania swojej misji życiowej.

Czym jest życiowa misja

Misja życiowa to wiedza, dokąd zmierzasz i jaki jest twój życiowy cel. A życie z jasnym zrozumieniem przeznaczenia, z wiedzą, dokąd podążasz i co jest dla Ciebie najważniejsze to, metaforycznie, oparcie drabiny o tę właściwą ścianę.

Punktem wyjścia do odkrycia swej misji jest zdefiniowanie systemu wartości. Jeśli przyjrzysz się swoim najgłębszych wartościom, będą to ( do wyboru ):

♥  Ty sama, Rodzina, Praca, Kariera, Przyjemności, Pieniądze, Małżeństwo/Związek, Przyjaźń, Kościół…

natomiast czynniki wspierające to:

♦  Bezpieczeństwo, Przewodnictwo, Mądrość, Moc.

Wartości życiowe są ważne, ponieważ stanowią bazę, mocno osadzają nas na gruncie, nie podlegają samoocenom, są wspólnym mianownikiem i podwaliną życiowych wyborów.

W sytuacji, kiedy stajemy przed podjęciem trudnego wyboru i koncentrujemy się na zewnętrznych centrach wpływu, decyzje podejmujemy pod wpływem emocji, uczuć czy chwilowych potrzeb, zazwyczaj przekazywanych nam przez innych ludzi.

Natomiast kiedy w procesie podejmowania decyzji koncentrujemy się na własnym systemie wartości, oceniamy sytuację bez emocji, jakie wywołują w nas naciski otoczenia. Rozważamy całość począwszy od wymogów pracy, poprzez potrzeby swoje, rodziny, uwzględniamy konsekwencje alternatywnych decyzji. I zawsze decyzja jest spójna z naszym wnętrzem.

Tworzenie swojej misji

Dlaczego warto znać swoją życiową misję? Ponieważ jest ona swoistą, niezmienną, osobistą konstytucją, w której określasz:

  • Kim chcesz być / Kim jesteś ( charakter ).
  • Co chcesz robić / Twoje życiowe cele ( wkład i osiągnięcia ).
  • Wartości, które leżą u podstaw twoich wyborów.

Misję życiową odkrywasz, nie tworzysz. Jeśli chcesz odkryć ją teraz, odpowiedz szczerze na poniższe pytania:

1. Czego oczekuję, kim chcę być w życiu?
2. Co mnie motywuje do pracy, do działania?
3. Jakie cele chcę osiągnąć przez najbliższe pół roku, rok, pięć lat?
4. W jaki sposób zamierzam je osiągnąć? Czy mam przygotowany plan działania?
5. Które z moich cech mogę wykorzystać w pracy zawodowej i dodatkowo je rozwinąć?

Człowiek nie powinien pytać o sens swego życia, ponieważ to on jest o to pytany – napisał Vincent Frankl.

Misja firmy a Twoja misja osobista

Aby lepiej zrozumieć istotę i wagę misji życiowej, można ją odnieść do powszechnego pojęcia: misja firmy.

Wiele firm, którym szczególnie zależy, aby cel ich istnienia był jasny i zrozumiały dla klientów i własnych pracowników, tworzy swoją misję firmy i wiesza ją w odwiedzanych przez wiele osób gabinetach.
Misja firmy jest uniwersalnym zdaniem, które jednoznacznie określa cel i sposób jej funkcjonowania. Jest kwintesencją jej filozofii i posłannictwa.
Dla pracowników stanowi punkt odniesienia przy rozwiązywaniu strategicznych problemów. Dla klientów to cenna informacja, jakimi kryteriami kieruje się przedsiębiorstwo. W sytuacji krytycznej to swego rodzaju drogowskaz, który pozwala powrócić na właściwe tory działania. Podobną rolę pełni misja życiowa dla pojedynczej osoby.

Do jej odkrycia wykorzystuj cały swój mózg, zarówno prawą jak i lewą półkulę. Prawa półkula pozwoli ci  rozszerzyć perspektywę, korzystaj też z wizualizacji i afirmacji. Lewa półkula (analityczna) niech pełni rolę zarządcy i konsekwentnego, rzetelnego wykonawcy.

W tekście wykorzystano m.in. idee Stephena R.Coveya – zawarte w książce „7 Nawyków Skutecznego Działania”
w przekładzie Iwony Majewskiej-Opiełka, Dom Wydawniczy REBIS, 2003
Kategorie: Działaj!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

eleven − 11 =