Kreatywność. Słowo, które robi błyskotliwą, oszałamiającą karierę. Klucz do sukcesu; niesie ze sobą obietnicę nowych możliwości, otwiera nowe perspektywy, rozwiązuje problemy uważane za nierozwiązywalne. Kreatywni burzą zastaną rzeczywistość, łamią stereotypowe myślenie, eksplodują twórczym potencjałem i – zarabiają krocie.

Czy kreatywności można się nauczyć? Kilka zabaw i ćwiczeń poniżej da Ci możliwość sprawdzenia, na ile Twój umysł potrafi jeszcze przełamywać schematy, wychodzić poza ograniczające przekonania, tworzyć nowe koncepcje i skojarzenia w powiązaniu z istniejącymi już ideami. A nade wszystko mogą okazać się świetną zabawą na popołudnia z dziećmi czy przyjaciółmi.

Ćwiczenie 1. Wspólne cechy lub zastosowania

Celem tego prostego ćwiczenia, mającego na celu rozwój kreatywnego myślenia, jest rozbudzenie wyobraźni. Polega ono na wskazaniu wspólnych elementów lub zastosowań dwóch przedmiotów. Co je łączy na wszystkich możliwych poziomach, do jakich zadań można je użyć ( oddzielnie bądź razem ), co można z nich obu zbudować, jak można jednym wpłynąć na drugie itp.

Pomysły muszą być realne, nawet jeśli trudne do realizacji. Pamiętaj, że pod jednym słowem może kryć się wiele znaczeń (klucz to zarówno przedmiot do otwierania drzwi, jak i szyfr, metoda dedukcji). Postaraj się znaleźć około 20 odpowiedzi.

Przykład: klucz i klamka

Przykładowe odpowiedzi: Oba przedmioty mogą być wykonane z metalu, zaczynają się na „kl”, klucz francuski otwiera drzwi pozbawione klamki, klamka służy jako breloczek u kluczy, zamek zrobiony na kształt ozdobnej klamki tak, że jest ona kluczem, oba ze sklepu ślusarskiego/metalowego, oba mogą służyć jako broń („klamka” to też określenie pistoletu), jedno można przetopić w drugie, schematyczny znak klucza można wyryć na klamce, klamka może być jednocześnie zamkiem dla klucza…

A teraz twoja kolej:

  • Doniczka i obraz
  • Puszka i cegła
  • Kaloryfer i kubek
  • Portfel i futro
  • Pędzelek i list
  • Drzewo i kamień
  • Miotła i świeczka
  • Latarka i nóż
  • Lustro i samochód
  • Gaśnica i bita śmietana

Ćwiczenie 2. Wszystkie możliwe zastosowania

Teraz czas, aby puścić wodze fantazji. Z zadanym przedmiotem możesz zrobić wszystko, na co przyjdzie ci ochota: przetopić, przemieścić, poddać różnym chemicznym reakcjom, zespawać. Możesz dodać inne przedmioty, których potrzebujesz, o ile bazowy przedmiot będzie nadal bazą – dlatego np. do lupy możesz dodać słońce, aby zrobić ognisko, ale nie możesz dodać do lusterka całego samochodu. Możesz stosować nowoczesne technologie, lecz radzę nie sięgać zanadto w futuryzm. Znany z sci-fi „przekształcacz materii” pozwala zrobić wszystko ze wszystkiego, co wcale nie pobudza kreatywności. W miarę potrzeby dysponujesz potencjalnie nieskończoną ilością przedmiotów bazowych. Postaraj się znaleźć około 30 odpowiedzi.

Przykład: laska

Przykładowe odpowiedzi: Podpieranie się, przechowywanie szpady, ukrycie klejnotu w rączce, krzesanie ognia, ukrycie haka do wspinaczki, przewodzenie prądu, podpórka pod klapę samochodu, wstrzymanie obracających się kół zębatych, broń, magnes do zbierania leżących nie ziemi monet, izolator elektryczny, dodając kilka deseczek można zrobić miniaturową drabinę, może służyć tajnym służbom jako znak rozpoznawczy…

Teraz twoja kolej:

  • Spinacz
  • Miska
  • Bateria
  • Ołówek
  • Księga
  • Wózek z supermarketu
  • Obcęgi
  • Butelki z wodą mineralną
  • Scyzoryk
  • Wyposażenie sklepu papierniczego
  • Ciężarówka pełna beczek z winem
  • Miotacz ognia

Ćwiczenie 3. Akwizytor

Masz problem, z którym musisz się uporać. Rozejrzyj się po pokoju, w którym siedzisz. Twoim zadaniem jest zareklamować maksymalną liczbę przedmiotów, które znajdują się w pokoju a które pomogą rozwiązać problem. Staraj się wymyślić najdziwniejsze nawet zastosowania przedmiotów, nawet jeśli pozornie wydają się śmieszne.

Humor jest bardziej istotny niż realne efekty. Dowolnie zmieniaj funkcje przedmiotów, oby imitowały działania zmierzające do celu. Puść wodze fantazji i baw się dobrze.
Gdy wyczerpiesz listę przedmiotów w pokoju, sięgnij po inne, może nawet bardziej wymyślne. Postaraj się zareklamować do 15 przedmiotów.

Problem do rozwiązania: pryszcze

Przykładowe odpowiedzi: Woda mineralna – do przemywania twarzy, chusteczki do wycierania jej z nadmiaru tłuszczu, wibrujący telefon komórkowy – rozluźnia pory i sprawia, że skóra jest bardziej czysta, jabłko – sok z niego działa orzeźwiająco, w nożyku do otwierania listów można się przeglądać i kontrolować swoją skórę, podobno pryszcze umierają od keczupu, taśmą klejąca można zdejmować nadmiar nieprzyjemnej substancji z twarzy….

Teraz problemy, którymi sam się zajmiesz:

  • Łysienie
  • Katar
  • Zdenerwowanie
  • Przygnębienie jesiennym deszczem
  • Ciągłe wieszanie się komputera
  • Słabe mięśnie brzucha
  • Męczący sublokator
  • Zmarszczki
  • Gdy elektryczność wysiądzie w całym mieszkaniu

Ćwiczenie 4. Wszystkie niemożliwe zastosowania

Teraz, gdy pobudzanie wyobraźni masz za sobą, przejdź do kolejnego ćwiczenia. Przy zachowaniu wszystkich reguł Ćwiczenia 2. postaraj się wymyślić wszystkie niemożliwe zastosowania podanej rzeczy. Ponieważ większość z nich jest niejadalna, nie idź na łatwiznę – niemożliwość strawienia się nie liczy 🙂

Masz pełnię możliwości przekształcania, stapiania czy dodawania innych elementów do przedmiotu bazowego. Pamiętaj też, że jedna nazwa może dotyczyć bardzo różnych przedmiotów – uwzględnij je wszystkie!

Uwaga – to zadanie różni się od innych. Tym lepiej je wykonasz, im mniej lub więcej wymyślisz zastosowań.
Mniej, gdy myślisz, że coś jest niemożliwe, a znajdziesz jednak rozwiązanie. Więcej, gdy znajdziesz rzeczywiście niemożliwe zastosowanie! Baw się dobrze!

Teraz twoja kolej:

  • Wieszak
  • Głośnik
  • Telewizor
  • Świecznik
  • Słój z maścią na komary
  • Wtyczka do gniazdka
  • Trampolina
  • Stół
  • Fotel stomatologiczny
  • Dom z bali
  • Kamera

Ćwiczenie 5. I kto to mówi..

Postaraj się wyobrazić sobie, co może myśleć dany przedmiot, znajdując się w określonym miejscu. Nigdy nie
był on człowiekiem, choć zakładamy, że potrafi myśleć. Jakie myśli zrodziłyby się w jego głowie, gdyby nabrał świadomości? Przedmiot może być świadomym „od teraz”, lub „od zawsze”. To, czy zna otoczenia czy nie, wpływa na proces myślenia. Postaraj się znaleźć do 20 różnych myśli.

Przykład: katedra

Katedra Profesora Uniwersytetu:

– „A ten znowu ględzi…”, „Udajesz, że mówisz z pamięci, a przecież wiem, że masz to na kartce”, „Uwielbiam fizykę kwantową…”, „No i czemu mnie stukasz tym butem?”, „Profesorze, student w czwartym rzędzie zasnął!”…

Katedra-Świątynia-Budynek

– „Nie znoszę tych śpiewów i zawodzeń”, „Dźwięk organów sprawia, że moje żebra wibrują”, „Codziennie połykam
mnóstwo ludzi”, „Jutro wstawią mi nowy witraż, tak się cieszę”, „Ciekawa jestem, po co mnie obchodzą z tymi sztandarami i kadzidłem”….

Teraz twoja kolej:

  • Samochód
  • Komputer
  • Supermarket
  • Metro
  • Płyta chodnikowa
  • Woda z kranu
  • Spadający liść
  • Zamek
  • Góra lodowa
  • Mount Everest

 


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

4 × 3 =