Podzielę się dziś z Wami fantastycznymi sztuczkami lingwistycznymi, które zmieniają życie ludzi. A już na pewno usprawniają system komunikacji pomiędzy osobami, które – choć niekoniecznie dażą się sympatią – muszą się ze sobą kontaktować.

Kiedy ktoś nas naprawdę wkurza, mamy tendencję do wyrażania uczuć lub potrzeb używając komunikatu TY. Komunikat TY to w rzeczywistości negatywny osąd lub ocena wymierzone w drugą osobę. Komunikat często agresywny. Mówimy:

 Komunikat JA

 

A wszystkiemu winne nieokiełznane emocje. Kumulują się, temperatura wzrasta, napięcie sięga zenitu. Osoba, do której się zwracamy czuje się atakowana, więc zaczyna się bronić. Konflikt wisi na włosku, a nierzadko jest początkiem burzy w szklance wody.

Aby jej zapobiec, zastąp komunikat TY komunikatem JA, który przekazuje informacje „jak JA się czuję z tym, co Ty robisz/mówisz”.

Używaj komunikatu JA

W Komunikacie  JA opowiadasz o swoich uczuciach. Nie wzbudzają negatywnych emocji, stwarzają atmosferę zaufania i otwierają drzwi do oczyszczającego dialogu. Ot’ proste zdania: 

Komunikat JA
Jest mi przykro, kiedy mnie lekceważysz.

Czuję się zakłopotana, kiedy klepiesz mnie po ramieniu.

Poczułam się źle, że nie dotrzymałeś obietnicy.

 

Wobec natrętów wypróbuj technikę „zdartej płyty”

Tak, jak zdarta płyta w nieskończoność odtwarza stały kawałek piosenki, tak technika zdartej płyty polega na wielokrotnym powtarzaniu odmownej odpowiedzi. Idealne rozwiązanie, gdy ktoś jest natarczywy lub namolny i nie słyszy asertywnego – Nie ( Jak odmawiać asertywnym „nie” » czytaj tutaj ). Techniką tą zabezpieczamy się przed zbędną dyskusją oraz wpędzeniem się w poczucie winy. Może to być zarówno

O mnie się nie martw, o mnie się nie martw,

jak i

Mój jest ten kawałek podłogi!

 

Odkładaj decyzję na nieokreślone później 

Zawsze, gdy czujesz się niekomfortowo i już-już masz wybuchnąć gniewem, lub gdy zbliża się do ciebie czarna i lepka niemoc, przypomnij sobie wzór asertywności, Scarlett O’Harę z „Przeminęło z wiatrem”. Choć niezrównana Scarlett nie raz wplątała się w kłopoty, obezwładniający smutek zawsze  odsuwała od siebie prostym zdaniem – Pomyślę o tym wszystkim jutro. 

Jutro też jest dzień. Unikanie złych decyzji, jak i unikanie nieprzemyślanych odpowiedzi, wychodzi często na dobre obu stronom. Użyj wdzięcznych i krągłych zdań:

Czuję się niezręcznie.

– Zaskoczyłeś mnie, nie wiem, co powiedzieć.

– Porozmawiamy o tym przy innej okazji.

– Muszę to jeszcze dobrze przemyśleć.

 

Nie ma to jak wyprzedzająca samokrytyka 

Wyprzedzająca samokrytyka to miód na uszy słuchacza zwłaszcza, gdy ma do ciebie uzasadnione pretensje. Ale ty jesteś mądrą kobietą i niech wszyscy wiedzą, że nie tylko odważnie przyznajesz się do błędów, ale też się na nich uczysz i drugi raz nie popełniasz. 

Co robisz? Na widok zainteresowanej strony wykrzykujesz z szałem w oczach:

Wiem, zawaliłam. Zaczynam nad tym pracować.

– Tak, masz rację. Przesadziłam. 

Po czym rozpoczynacie konstruktywną rozmowę o naprawieniu sytuacji. Proste.

 

Odkrywasz karty. Niezręczne aluzje też

Ktoś publicznie rzuca aluzję do twojego niechlubnego zachowania z przeszłości? Wszyscy zebrani wiedzą o kogo chodzi i uśmiechają się półgębkiem, a ty zaczynasz czuć się jak idiotka i nie wiesz, w którą stronę skierować wzrok?

Niepotrzebnie! Gdy spytasz wprost – Czy to mnie masz na myśli? – podniesiesz przyłbicę i zmusisz dowcipnisia do wyraźnego zajęcia stanowiska. Jesteś odważna, a to zawsze wzbudza respekt. Zwłaszcza na forum grupy.
Komunikat JA

 

Komunikat „JA” w trudnych sytuacjach

W sytuacjach naprawdę trudnych czy stresujących nie naszywaj szkarłatnej litery na sprawcy zamieszania, ponieważ nie jest to ani eleganckie, ani komfortowe. Zbuduj linowy most i zawieś go nad wysoką przepaścią.

Taki Pomost oparty o empatię, znajomość sytuacji i osoby, twoją życiową mądrość.

 

Fakty – Oczekiwania – Konsekwencje

W trudnej sytuacji, kiedy jesteś zmuszona zająć jednoznaczne stanowisko, a nie masz pomysłu, jakich argumentów użyć, żeby nie zranić bliskiej osoby, wykorzystaj schemat Fakty – Oczekiwania – Konsekwencje.

Trudna sytuacja  ⇒  Jesteś dla mnie ważnym człowiekiem i wiele razy mogłam na Ciebie liczyć,

Fakty  ⇒  ale pożyczyłam Ci już kiedyś pieniądze i nie oddałeś mi, choć minęło 16 miesięcy.

Oczekiwania  ⇒  Więc oczekuję, że mi je oddasz w ciągu pięciu dni,

Konsekwencje  ⇒  w przeciwnym wypadku będę zmuszona powiedzieć o tym Twojemu partnerowi.

 

Panowanie nad sobą to sztuka, której zazdrościmy ludziom nazywanym „oaza spokoju”, bo kryje w sobie sprawczą moc. Wszystkie wiemy, że krzyk czy obrażanie się jest przejawem lęku i frustracji, a umiejętność powściągliwego okazywania emocji, zwłaszcza w sytuacjach ekstremalnych, jest jedną z cech pewności siebie. Wiemy też, że » nikt nie może cię zranić, oprócz samej siebie.

Jedna z moich szefowych powiedziała kiedyś, że „Umiejętność komunikowania się z drugim człowiekiem, gdy jesteśmy wzbudzone czy zestresowane, to ogromna sztuka. I warto ją posiąść, by przejąć stery i pożeglować w swoim własnym kierunku.”


Co jeszcze możesz zrobić?
Komentarze, jak zwykle, do Twojej dyspozycji.
Możesz także udostępnić wpis czy infografikę w SM, za co z góry dziękuję!

A jeśli jeszcze nie zasubskrybowałaś Newslettera z Pasją, a wpisy na blogu są dla Ciebie interesujące, zapisz się na listę subskrybentek » tutaj.


Kategorie: Dobre Związki

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

13 + 5 =