Zgub nawyk odkładania na później

Odkładanie na później to bolączka wielu z nas. Bo która z nas liczyła, ile razy zaczynała wprowadzać jakąkolwiek zmianę „od poniedziałku”? A która z nas liczyła, po ilu próbach zwykle się poddawała?

I tak „odkładanie na później” stało się nawykiem. Całkiem wygodnym, choć zgubnym. Doświadczenie ci nieobce? Stałaś się w nim mistrzynią? A jak bardzo chciałabyś to zmienić? Na nowe i skuteczne magiczne słowa – Zaczynam od teraz! (pisałam o tym » tutaj). 

Odkładanie spraw na później, inaczej zwane prokrastynacją, dotyczy przeważnie rzeczy ważnych i trudnych. Z długiej kolejki spraw błahych, ważnych, najważniejszych i tych całkowicie nieistotnych wybieramy do załatwienia w pierwszej kolejności te proste, w miarę łatwe, dające szybko widoczne efekty i które raz-dwa wykreślamy z listy zadań z poczuciem – Ależ jestem skuteczna i operatywna! Bo któż lubi pozbywać się szybkich i doraźnych przyjemności w zamian za żmudne i pracochłonne zadania?

Dlaczego sprawy ważne odkładasz na później? Jakie ponosisz tego konsekwencje? W pracy, w domu, w związku?

Pokonać zgubny nawyk

Aby pokonać nawyk odkładania ważnych spraw na później przetestowałam i opanowałam technikę, którą nazwałam 5-10-15. Efekt? Ważne i trudne sprawy przestały mnie przerażać, a stały się codziennymi wyzwaniami, kształtując tym samym charakter. Co więcej, kiedy rozpoczynam dzień od spraw najważniejszych i kończę je w terminie, mam poczucie mocy i umiejętności panowania zarówno nad czasem, jak i swoimi priorytetami. Jak się to przekłada na zadowolenie z życia, nie muszę juz chyba dodawać.

5-10-15

jest pochodną japońskiej techniki Kaizen, dzięki której w prosty sposób można zmylić wewnętrzne opory i brak konsekwencji przy uczeniu się nowego, pożądanego zachowania. Nowy nawyk rozwija się niemal bez odczuwalnego wysiłku, poprzez wykonywanie zadań w sposób szybki, krótki i nie obciążający umysłu.

Nikt nie lubi dodatkowych obowiązków, zmiany przyzwyczajeń, wysiłku związanego z przełamywaniem rutyny. Budzą opór, niechęć i lęk przed dodatkowym wysiłkiem. Bo co, gdy –

  • chcesz przestać tracić czas na poranne przeglądanie Pudelka?
  • planujesz ćwiczyć regularnie, by pozbyć się zbędnych kilogramów?
  • czujesz, że powinnaś zacząć dbać o zdrowie i zwracać uwagę na to, co jesz?
  • musisz ( musisz!) nauczyć się języka obcego?
  • wiesz, że powinnaś poszerzać kompetencje poprzez systematyczną naukę? 

Realizacja każdego z tych celów wymaga systematycznego wysiłku i konsekwencji. Na samą myśl aż się chce zacząć sprzątać mieszkanie!
Tymczasem 5-10-15 sprawia, że omijamy zastrzeżenia i wymówki, które z wielką kreatywnością wymyślamy, by jak najszybciej wycofać się z podjętych zobowiązań. Potrzebujesz przykładu?

Przykładowo, chcesz nauczyć się 1000 nowych słówek i idiomów z hiszpańskiego, ale trudno ci  zacząć, a tym bardziej wytrwać w postanowieniu. To, co robisz niezwykle konsekwentnie i przed czym specjalnie się nie bronisz, to szukiwanie wymówek, aby „zacząć od jutra”. Na nic Strategia Alternatywnego myślenia (pisałam o tym tutaj). Przyzwyczajenie zwykle bierze górę. Zwykle – dopóki tego nie zmienimy!

Prokrastynacja i jak zapobiegać

Filozofia Kaizen. Jak mały krok może zmienić Twoje życie, autor: Robert Maurer,
» Filozofia Kaizen – tutaj pobierz fragment książki

Ale to wymaga energii!

Tak, nauczenie się 1000 słówek i idiomów wymaga energii. Nie chce ci się nawet myśleć, że przez kolejnych parę miesięcy musisz powtarzać w kółko to samo; już wyobrażanie sobie tego wysiłku budzi odruch ucieczki. Dlatego najprościej jest zastosować starą magiczną sztuczkę i – zacząć od poniedziałku. 
Ja, przyciśnięta do muru, każdorazowo rozpoczynałam w takich momentach pranie, ścierałam kurze, gotowałam obiad na kilka dni. Zdarzało mi się nawet wyciągać odkurzacz, chociaż odkurzania nie znoszę. I byłam w tym całkiem niezła. Wszystko, byle nie powtarzanie tych cholernych słówek! ( A Ty co wówczas robisz? Szukasz pilota od telewizora? Włączasz ulubioną grę? Otwierasz kolejny rozdział powieści? )

Dlaczego mamy czas na wszystko, a nie mamy czasu na to, co jest naprawdę ważne z punktu widzenia rozwoju, realizacji planów czy podnoszenia kompetencji?

Czas na działanie

Jeśli nadal nie wiesz, jak zabrać się do pracy TERAZ ( » pisałam o tym także tutaj ), zastosuj się do zasad 5-10-15. Dialog wewnętrzny, kartka papieru, odhaczanie codziennego małego sukcesu i sumowanie tych osiągniętych w długim czasie.

Tak działa 5-10-15

1. Określasz precyzyjnie swój cel …   – Nauczę się 900 nowych słówek i idiomów z hiszpańskiego w ciągu max. 3 miesięcy (brrrrrr).
2. … oraz naprawdę niewielkie działanie, które pozwoli Ci go osiągnąć   – Każdego wieczora uczę się TYLKO 10 nowych wyrażeń i powtarzam 20 już nauczonych, co zajmuje maksymalnie 15 minut.  Wybiorę ulubioną metodę, np. przepisywanie, powtarzanie na głos w całych zdaniach, wymyślanie nowych zdań z tym wyrazem, układanie dialogu z tymi wyrazami itp.
3. Umawiasz się ze sobą, że będziesz to robić tylko przez 5 dni.   – Pięć dni? OK, pięć dni to przecież nic takiego!
4. Każdego dnia realizujesz zadanie!   – Jestem zajęta max.15 minut, zostało tylko 4.., 3.., 2.., 1.. dzień – dam radę!
5. Po 5 dniach odkrywasz, jakie zrobiłaś postępy i jak świetnie się z tym czujesz;    – Znam 50 nowych słów, a przecież nie kosztowało mnie to wiele wyrzeczeń!
6. Wiesz też, że jeśli dałaś radę przez 5 dni – dasz radę przez kolejne 10!   – To tylko 10 dni, po których będę się czuła jeszcze lepiej!
7. Po 10 dniach znów odkrywasz, jaka jesteś skuteczna i czujesz, jak rosną ci skrzydła!   – Jestem naprawdę super!
8. A jeśli dałaś radę przez 15 ostatnich dni…?   – Dam radę przez kolejne 5! A potem kolejne 20!

 

Po 15 -20 -30 dniach wiesz już, na ile cię stać ( – Naprawdę, dałam radę to zrobić! ) i , co zrozumiałe, chcesz osiągnąć jeszcze więcej! A ponieważ byłaś świetna przez ostatnie 30 dni, to co jeszcze jest możliwe?!

Prawda jest taka: Prokrastynacja to już przeszłość.
Bo kto da radę, jeśli nie Ty?

***

Chcesz poznać narzędzia skutecznego Zarządzania Czasem i żyć efektywnie i planowo? Zapraszam na najbliższe szkolenie » Bezkompromisowe Zarządzanie Czasem


A może odkładasz na później swoje życie?
Zastosuj  5-10-15 w najbliższych dniach.
Sprawdź, jak jest skuteczne i podziel się doświadczeniami w komentarzach!
 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

nine + 2 =